I boken Eksamensrevolusjonen (anbefales!) foreslår Arild Raaheim 40 alternativer til skoleeksamen. Her er noen interessante forslag:
Eksamensform | Nummer i Raaheim (2015) | Navn | Vurderingsform | Hvordan gjennomføre? | Vanskelighetsgrad |
Skriftlig | 1 | Med medbrakte notater/fuskelapp | Skoleeksamen | Åpne for at studentene kan ta med seg (håndskrevne) notater som hjelpemiddel til eksamen. | Lett. Krever minimalt av tilpasning. |
Skriftlig | 2 | Med innlagt mulighet for innhenting av informasjon/diskusjon | Skoleeksamen | Legge til rette for diskusjon mellom studentene i egnet lokale under eksamen. Dele eksamen opp i to, del en er individuell, del to leveres som en gruppeoppgave eller som en individuell besvarelse etter diskusjon mellom studentene. | Lett. Krever noe planlegging med hensyn på romressurser. |
Skriftlig | 3 | Med åpenhet til alle typer kilder | Skoleeksamen | Åpne for at studentene kan få tilgang til noen eller alle eksterne ressurser; kan enkelt gjøres i eksamensløsningen. Vanskelig å hindre digital kommunikasjon mellom studentene. | Lett. Krever oppgaver som er egnet for bruk av eksterne ressurser. |
Skriftlig | 6 | Objektiv prøve / flervalgsoppgave | Skoleeksamen | Legge inn flervalgsoppgavene i eksamensløsningen og sikre rett poenggivning. Utvikling av gode spørsmål tar tid. | Lett. Krever innsats på forhånd. |
Skriftlig | 7 | Omvendt objektiv prøve | Skoleeksamen | Omvendt objektiv prøve legges inn som spørsmål eller som helhetlig prøve. Spørsmålsstillingen går direkte i eksamensløsningen. | Lett. |
Skriftlig | 8 | Studenten som sensor | Skoleeksamen | Ferdig gjennomført prøve legges inn som spørsmål eller som helhetlig prøve. Spørsmålsstillingen går direkte i eksamensløsningen. | Lett. |
Skriftlig | 9 | Stasjonseksamen | Praktisk eksamen | Koordineres utenfor eksamensløsning og LMS. | Vanskelig. Krever god planlegging |
Skriftlig | 10 | Fagartikkel | Skole- og/eller hjemmeeksamen | Som hjemmeeksamen: Koordineres i Canvas. Leveres i eksamensløsningen. Som skoleeksamen: Materiale som grunnlag for artikkel tas med som godkjent hjelpemiddel eller legges ved i eksamensløsningen. | Lett. |
Muntlig | 11 | Med tid til forberedelse | Muntlig eksamen | Revisjon av nåværende praksis i bruk av muntlig eksamen. Kan men må ikke tilknyttes eksamensløsning. | Lett. |
Muntlig | 12 | Som forbered klage/ankemulighet | Muntlig eksamen | Revisjon av nåværende praksis i bruk av muntlig eksamen. Kan men må ikke tilknyttes eksamensløsning. | Lett. |
Muntlig | 13 | Posterpresentasjon | Muntlig + hjemmeeksamen | ||
Muntlig | 16 | Foredrag | Muntlig eksamen | Koordineres utenfor eksamensløsningen. Krever praktiske avklaringer i forbindelse med foredragsdagen. | Middels. Krever planlegging av foredragsdagen. |
Muntlig | 17 | Intervju (populærvitenskapelig) | Muntlig eksamen | Koordineres utenfor eksamensløsningen. Krever noe praktisk koordinering. Skriftlig arbeide kan leveres i eksamensløsningen. | Lett. |
Andre | 18 | Bidrag på vitenskapelig konferanse | Praktisk eksamen | Koordineres utenfor eksamensløsningen. Skriftlig arbeide kan leveres i eksamensløsningen. | Lett. |
Andre | 19 | Mappeevaluering | Skole- og/eller hjemmeeksamen | Eksamensløsnigen har p.t. en ettnivåstruktur som medfører et behov for god planlegging i samarbeid med de administrative kontaktpersonene i forkant og at man bruker verktøyene rett underveis. | Middels. Krever gjennomtenkt struktur for å kunne utnytte eksamensløsningen optimalt til innlevering og eventuell senere behandling. |
Andre | 20 | Virtuell konferanse | Hjemmeeksamen | Koordineres i Canvas. Støtte for videokonferanse via Zoom. Krever koordinering. | Middels. Krever planlegging av konferanse. |
Andre | 21 | Praktisk oppgave utenfor insitusjonen | Praktisk – og eller hjemmeeksamen | Kan koordineres i Canvas for tilbakemeldinger mm. Krever planlegging. | Middels. Krever planlegging og ekstern kontakt. |
Andre | 22 | Oppdragsvirksomhet | Praktisk – og eller hjemmeeksamen | Kan koordineres i Canvas for tilbakemeldinger mm. Krever planlegging. | Middels. Krever planlegging og ekstern kontakt. |
Andre | 23 | Logg | Skole- og/eller hjemmeeksamen | Kan koordineres i Canvas dersom logg skal være privat. Alternativt via et bloggsystem om det skal være åpent tilgjengelig. | Lett. |
Andre | 24 | Intervju av fagperson | Hjemmeeksamen | Kan koordineres i Canvas og leveres i eksamensløsningen. | Lett. |
Andre | 26 | Prosjektpresentasjon | Hjemmeeksamen | Koordineres utenfor eksamensløsningen. Skriftlig arbeide kan leveres i eksamensløsningen. Krever koordinering og ekstern kontakt. | Middels. Krever planlegging. |
Andre | 27 | Vurdering av medstudenter | Skole- og/eller hjemmeeksamen | Åpen og anonym fagfellevurdering er tilgjengelig gjennom Canvas. | Lett. |
Andre | 28 | Kronikk | Hjemmeeksamen | Variant av hjemmeeksamen. Skriftlig arbeide kan leveres i eksamensløsningen. | Lett. |
Andre | 29 | Litteraturanmeldelse | Skole- og/eller hjemmeeksamen | Som hjemmeeksamen: Koordineres i Canvas, der det også kan gis fagfellevurdering. Leveres i eksamensløsningen. Som skoleeksamen: Materiale som grunnlag for artikkel tas med som godkjent hjelpemiddel eller legges ved i eksamensløsningen. | Lett. |
Andre | 31 | Planlegging av undervisningsopplegg | Skole- og/eller hjemmeeksamen | Som hjemmeeksamen: Koordineres i Canvas, der det også kan gis fagfellevurdering. Leveres i eksamensløsningen. Som skoleeksamen: Materiale som grunnlag for artikkel tas med som godkjent hjelpemiddel eller legges ved i eksamensløsningen. | Lett. |
Andre | 32 | Blogginnlegg | Hjemmeeksamen | Full støtte for blogg som vurderingsform gjennom UiBs bloggsystem. I bruk ved BioCeed på UiB: http://biopraksis.w.uib.no/ | |
Andre | 33 | Facebook (SOME) gruppe | Hjemmeeksamen | Kan i tillegg eller som erstatning for sosiale medier koordineres gjennom Canvas. | Lett. |
Andre | 34 | Film | Hjemmeeksamen | Kan koordineres gjennom Canvas for faglig eller fagfelle tilbakemelding. Kan leveres i eksamensløsningen. Publiseres i Kaltura | Lett. Krever potensielt kompetanse på opptak og redigering. |
Andre | 36 | Arrangere faglig aktivitet | Hjemmeeksamen | Kan koordineres gjennom Canvas for faglig eller fagfelle tilbakemelding. Kan leveres i eksamensløsningen. | Lett. Krever planlegging. |
Andre | 37 | Analyse av vurderingsformen | Hjemmeeksamen | Som hjemmeeksamen: Koordineres i Canvas, der det også kan gis fagfellevurdering. Leveres i eksamensløsningen. Som skoleeksamen: Oppgaven kan legges inn som et spørsmål i besvarelsen. | Lett. |
Andre | 38 | Studenten som underviser | Praktisk – og eller hjemmeeksamen | Variant av muntlig eksamen. Kan leveres i eksamensløsningen. | Lett. |
Raaheim, A. (2019). Eksamensrevolusjonen : Råd og tips om eksamen og alternative vurderingsformer (2. utgave. ed.). Oslo: Gyldendal.