Etter innføringen av ny læreplan har programmering og algoritmisk tenkning kommet inn i læreplanen. Under finner du en oversikt over over alle læreplanmålene som omhandler programmering eller algoritmisk tenkning.
I tillegg til profesjonsfaglig digital kompetanse er det er fire fag som berører temaet: Matematikk, Naturfag, Kunst og Håndverk og Musikk.
Matematikk 1–10 (MAT01-05)
2.trinn
- kjenne igjen og beskrive repeterende enheter i mønstre og lage egne mønstre
- lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill
4.trinn
- lage algoritmer og uttrykke dem ved bruk av variabler, vilkår og løkker
5.trinn
- lage og programmere algoritmer med bruk av variabler, vilkår og løkker
6.trinn
- bruke variabler og formler til å uttrykke sammenhenger i praktiske situasjoner
- bruke variabler, løkker, vilkår og funksjoner i programmering til å utforske geometriske figurer og mønstre
7.trinn
- bruke programmering til å utforske data i tabeller og datasett
Naturfag (NAT01-04)
2.trinn
- presentere egne ideer til teknologiske oppfinnelser
4.trinn
- bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn
- utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen
7.trinn
- utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
- designe og lage et produkt basert på brukerbehov
- reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
Kunst og håndverk (KHV01-02)
7.trinn
- bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
Musikk (MUS01-02)
2.trinn
- leke med musikkens grunnelementer gjennom lyd og stemme, lage mønstre og sette sammen mønstrene til enkle improvisasjoner og komposisjoner, også med digitale verktøy
4.trinn
- eksperimentere med rytmer, melodier og andre grunnelementer, sette sammen mønstre til komposisjoner, også ved bruk av digitale verktøy, og beskrive arbeidsprosesser og resultater
7.trinn
- bruke teknologi og digitale verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk
10. trinn
- skape og programmere musikalske forløp ved å eksperimentere med lyd fra ulike kilder
Programmering i rammeverk for PfDK
Kunnskap
- forstår grunnleggende prinsipper i algoritmisk tankegang og dens betydning for digital teknologi og digitalisering av samfunnet
Ferdigheter
kan bruke digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser til å skape rammene for utvikling av elevers kreativitet, innovasjon, problemløsningsevner, algoritmiske tankegang og entreprenørskap som de trenger i et globalisert samfunn og et arbeidsliv i stadig forandring
kan kombinere ulike didaktiske metoder med digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser på en nyskapende og kreativ måte for å skape varierte og tilpassede læringsaktiviteter
Generell kompetanse
kan fremme den enkelte elevs læringslyst, motivasjon og tro på egne muligheter for å lære, skape, samhandle og dele i digitale omgivelser
kan bidra til at elevene deltar i innovasjonsprosesser og nytenkning gjennom bruk av digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser